Betalingsløsninger netthandel
Når man skal handle noe i en nettbutikk så ser kunden ofte etter hvilke betalingsløsninger som tilbys. Her er det viktig at man tilbyr de løsningen som er mest brukt i dagens samfunn, gjør man ikke det, kan man risikere å miste mange kunder på dette.
I denne artikkelen skal vi fortelle hvilke betalingsløsninger som er tilgjengelig på markedet og hvilke betalingsløsninger det er greit å tilby i nettbutikken din.
Hvilke betalingsløsninger finnes det?
Det finnes flust av ulike betalingsmetoder man kan tilby på sine nettsider, og for de som ikke har så mye peiling på dette så kan det være en jungel å navigere i. Vi tar ikke for oss alle i denne artikkelen, men vi skal komme med et par ulike løsninger.
Når du skal velge hvilke betalingsløsninger du vil tilby i nettbutikken din, er det først og fremst viktig å tilby betalingsløsninger som tilbys av andre store nettbutikker. De tilbyr som oftest de løsningene som folk foretrekker og de som oftest blir brukt.
Noen av de mest populære og vanligste betalingsløsningene er nok å kunne betale med kort, enten Visa eller MasterCard. Det finnes også andre kortløsninger man kan benyttes seg av, men om nettbutikken i hovedsak fokuserer seg på det norske markedet så trenger du ikke å tenke på dem.
Bare noen år tilbake var det noe som het SMS-betaling. Dette er lite brukt i dag, og man kan si at Vipps har tatt over for dette som en bedre betalingsløsning. Vipps er at annet betalingsalternativ som er svært mye brukt i Norge. De fleste nettbutikker tilbyr nå betaling med Vipps, og det er en enkel og grei løsning for kunden å betale på.
Fakturaløsninger og også en mye brukt betalingsløsning i de norske nettbutikkene. Dette gjør at kunden kan betale for produktet etter de har mottatt det. Du slipper heldigvis å tilby fakturaløsninger som en egen løsning i nettbutikken din da det finnes flere populære aktører på markedet som tilbyr dette.
Ved fakturaløsninger gjennom for eksempel Klarna, kan du tilby kundene dine et enkelt og lettvint produkt. Her trenger man bare å skrive inn e-postadressen sin, også vil navn og leveringsadresse fylles inn automatisk, noe som sparer kunden for mye tid. Her kan kunden få faktura med 30 dagers forfall.
Et mye mindre brukt alternativ i Norge er kryptovaluta. Dette brukes en del i utlandet, men har ikke blitt brukt så mye i Norge enda. Det kan være at det en dag vil slå an i det norske markedet, så da kan det være greit å være obs på det.
Layout i nettbutikk
En svært viktig del av nettbutikken er ikke bare hvilke betalingsløsninger man tilbyr, men også hvordan nettbutikken er satt opp. Nettbutikken må ha et fint og ryddig uttrykk slik at kunden ikke blir «sliten» av å gå igjennom den.
En nettbutikk må derfor ha en god layout. For å få en god layout på nettbutikken så er det en del man må tenke over. Blant annet må kan det være lurt at det er oversiktlig og at man bruker farger som er behagelige å se på.
For at du skal få en god nettside må det være orden på nettsiden. Produktene må kategoriseres og det må være enkelt å navigere og finne fram til produktene. Husk også å ha norske produktbeskrivelser, dette gir et mye bedre inntrykk enn om det står på et annet språk.
Om du har mange produkter i nettbutikken din kan det bli svært tidkrevende å skrive eller oversette alle produktbeskrivelsene til norsk. Det kan derfor være en idé å få et firma som for eksempel Din Text til å ta seg av denne jobben for deg.
Andre ting å tenke på i en nettbutikk
Vi har nevnt både at riktige betalingsløsninger og en god layout er viktig i en nettbutikk. Andre ting som er viktig er blant annet kundeservice. Kundene må oppleve kundeservice som en ressurs hvor de kan få hjelp om det er noe de lurer på, og da er det viktig at du har hyggelige kundeservice-medarbeidere som kan behandle kundene på en hyggelig måte og med respekt og forståelse.
Gratis frakt og ulike fraktalternativer er også noe kundene er svært opptatt av. Det er svært viktig å kunne tilby gratis frakt til kunder. Dette kan for eksempel gjøres ved at det alltid er gratis frakt på alt man kjøper, eller at man kan få gratis frakt når man har handlet for et visst beløp.
Av fraktalternativer er det lurt å tilby frakt fra flere fraktselskap slik at kunden kan velge det som passer dem best. Dette kan være for eksempel være Posten, PostNord og Porterbuddy. Om kundene får mulighet til det, vil dem ofte ha varene levert hjem på døren eller i postkassen.
Tilby også kundene gratis retur. Dette gjør at kundene har en trygghet i at det ikke vil koste dem penger om de skulle ha kjøpt noe feil. En slik trygghet kan få kunder til å kjøpe mer i nettbutikken den, men dette vil selvfølgelig også øke dine fraktkostnader.
Hvordan lage en nettbutikk?
En nettbutikk kan være både vanskelig og enkel å lage. Dette kommer an på hvordan man vil at nettbutikken skal se ut og hva du ønsker den skal tilby av tjenester. Man kan ansette sine egne webutviklere som lager nettsiden for deg, man kan leie inn tjenester, eller man kan velge å gjøre det selv.
Når man skal lage en nettside er det også viktig å finne ut av om du skal lage nettsiden fra bunn eller om man vil gå for å bruke maler. Skal du lage nettbutikken selv så er det ofte mye koding inni bildet. Dette kan være et godt alternativ, men det blir mer jobb å forholde seg til.
Den enkleste og beste måten er å bruke maler til å lage nettbutikken. Da finnes det flere tilbydere hvor du kan lage nettbutikken din på en enkel og forståelig måte. Da kan man velge et ferdig oppsett på hvordan layouten på nettbutikken skal se ut, men man kan gjøre endringer om man ønsker det.
Med denne løsningen slipper man å kode, for da er kodingen allerede gjort. Slike nettbutikker kan nesten hvem som helst lage, men husk på at det uansett er mye arbeid med å lage en nettbutikk. Her er det mye informasjon og produkter som skal på plass før nettbutikken er klar til bruk.
Kontakt oss
Om du ønsker du å komme i kontakt med en webdesigner som kan lage en nettbutikk for deg, har du kommet til det rette stedet. Vi i Din Webdesigner hjelper deg mer enn gjerne. Vi har lang erfaring med webdesign, og vi kan garantere at du blir fornøyd med det endelige resultatet.
Kontakt oss gjerne på telefon eller på e-post for et uforpliktende tilbud. Vi ser fram til å høre fra deg.