Hvordan åpne nettbutikk?
Før du lager en nettbutikk er det flere ting å tenke på. I denne artikkelen skal vi gå inn på hva som må være på plass før du kan lage nettbutikk, og hvordan du kan lage en nettbutikk.
Ha en god strategi
Når man har planer om å starte en nettbutikk må man legge en god strategi. Da er det lurt å ha alle formaliteter på plass før man starter. Ta gjerne en idémyldring med venner, familie eller kanskje kollegaer for å høre om de kanskje kommer på noe som du har glemt.
Strategien må inneholde blant annet, finansiering, budsjett, hvilke varer som skal selges, leverandører, markedsføring osv. Dette er viktige ting å ha på plass før man starter.
Opprette firma
Skal du starte en nettbutikk så må du også opprette et firma. Hvilken type organisasjonsform du velger kan også ha mye å si. Du må avklare om nettbutikken du ønsker å starte skal være på hobbybasis eller om du ser for deg at dette kan bli en næringsvirksomhet som du kan leve av og som kan vokse på sikt.
De fleste som starter nettbutikk på hobbybasis oppretter gjerne et enkeltpersonsforetak. På hobbybasis vil dette fungere greit for da har man som oftest en fast jobb utenom. Har du planer om leve av inntekten fra denne virksomheten og kanskje få deg ansatte, da kan det være best å opprette et AS. Det finnes flere organisasjonsformer, men enkeltpersonforetak og AS er de mest vanlige.
Det er flere forskjeller mellom enkeltpersonforetak og AS som kan ha noe å si for hvilken organisasjonsform du ønsker å velge. Har man et enkeltpersonforetak så slipper man blant annet å ha tjenestepensjonsordning, betale arbeidsgiveravgift og å sette av penger til feriepenger. Det betyr at du vil få et større beløp utbetalt enn om du er ansatt i et AS.
Med andre ord så må du ha større inntjening for å kunne få utbetalt det samme som om du hadde hatt enkeltpersonforetak. Men bakdelen med enkeltpersonforetak er at du ikke sparer til pensjon gjennom tjenestepensjonsordningen, da må dette opprettes utenom.
Du vil heller ikke ha rett på dagpenger fra NAV, og om du blir sykemeldt så har du ikke krav på sykepenger før det har gått 17 dager, og da vil du kun få 80 % dekket av din gjennomsnittlige lønn.
Er du derimot ansatt i ditt eget AS så har du rett til både dagpenger og sykepenger fra dag én. AS vil derfor være en foretrukket organisasjonsform om du ikke vil miste rettigheter som du normalt har om du er ansatt i et AS.
Skal du starte et AS må du ha 30.000 i egenkapital. Denne summen kan du bruke på oppstarten av firmaet om du ønsker det. Starter du et enkeltpersonforetak trenger du ingen egenkapital.
Hvordan starte firma?
For å starte et firma må du inn på Altinn. Her finner man alt av informasjon om hva som må gjøres for å starte firmaet. Før du går inn på Altinn kan det være en idé å gå inn på navnesok.no for å se om ønsket firmanavn er ledig. Her kan man også se om domenet for nettbutikken din er ledig.
Det finnes også firmaer som kan opprette et firma for deg om du er usikker på hvordan det gjøres eller er redd for at det blir for mye papirarbeid. Undertegnede har tidligere både startet enkeltpersonforetak og AS uten hjelp fra andre. Det er forholdsvis enkelt om man setter av litt tid til å sette seg inn i det.
Kjøpe domene
Når du har opprettet firmaet ditt og alt er på stell, så kan man finne en domenetilbyder hvor man kan kjøpe eller leie et domene. Å kjøpe et domene kan være dyrt, så derfor er det vanligste å leie et domene, noe som koster deg ca. noen hundrelapper i året.
Når du skal kjøpe et domene så er det lurt å finne en som har norske nettsider og med norsk kundeservice i tilfelle det skulle være noe du lurer på. Du bør også velge et landsdomene (geografisk domene). For Norge så er landsdomenet .no.
Et landsdomene gir kundene dine en følelse av trygghet. Ser de at domenet ditt er .no så tenker de at det er en trygg nettside å besøke. Velger du derimot å gå for et billigere domene som .net eller .biz så vil de være mer skeptisk til å besøke nettbutikken din fordi de tenker at det kan være virus og slikt.
Selve domene er ikke dyrt å leie, det er de andre tjenestene du ønsker å ha som vil øke utgiftene dine. For eksempel må du ha sikkerhetssertifikat til nettbutikken, du må ha e-poster tilknyttet domenet, også må man ha mange integrasjoner til nettbutikken for at den skal gå så smooth som mulig.
Du må blant annet integrasjoner opp mot betalingsløsninger, leverandører, fraktalternativer, regnskap osv. Tilbyderne av disse integrasjonene tar et gebyr for at du skal kunne bruke dem og om du skal selv velge hvilke integrasjoner du ønske rå ha så kan dette bli dyrt.
Det finnes nemlig plattformleverandører hvor du kan lage nettbutikken din og få alle integrasjonene inkludert i prisen. Hos plattformleverandørene kan man velge å enten lage nettbutikken selv eller få webdesignere til å gjøre jobben for deg.
Lage nettbutikk
Det finnes flere måter å lage en nettbutikk på, og ett av dem som vi allerede har nevnt er gjennom en plattformleverandør. Dette er en utmerket måte å starte en nettbutikk på. Velger du en plattformleverandør vil du ha alt du trenger for å lage og drifte nettbutikken.
Hos plattformleverandøren kan du velge å få dem til å lage nettbutikken for deg, lage nettbutikken din selv, eller du kan få andre webutviklere til å lage nettbutikken for deg.
Å lage nettbutikker hos plattformleverandører er mye enklere enn om man ønsker å lage nettbutikken fra bunnen av med koding. Ønsker du å kode nettbutikken din vil dette også føre til ekstrautgifter i form av en webutvikler.
Hos en plattformleverandør vil man enkelt kunne sette opp nettbutikken sin med flere maler å velge mellom. Malene er designet for hvordan nettbutikken din skal se ut. Her har man også mulighet til å benytte seg av en dra-og-slipp funksjon som gjør at du kan plassere bilder, tekst, menyer og andre ting akkurat der du vil ha dem. Du kan selvfølgelig også endre farger, skriftstørrelse og font.
Å lage og sette opp en nettbutikk er nye arbeid og kan ta lang tid om man ikke har erfaring med det. Om du skal gjøre det selv er det derfor lurt å ha tålmodighet. I tilfeller hvor du føler du ikke kommer deg framover og at det tar for lang tid, da kan det være lurt å ta kontakt med en webdesigner som kan gjøre jobben for deg.
Tips til drift av nettbutikk
Når man skal drive sin egen nettbutikk er det en del ting man må tenke på for at det skal gå rundt. Vi har laget en liten punktliste over ting som kan være lurt å tenke på når man skal drifte en nettbutikk.
- Sørg for å selge varer som det er et stort marked for
- Produkter av god kvalitet
- Moderne design på nettbutikken
- Norske produktbeskrivelser
- Flere gode betalingsløsninger – tilby gjerne å kunne handle med faktura
- Serviceinnstilt kundeservice som kan kontaktes via flere plattformer
- Flere fraktalternativer
- Gratis frakt og gratis retur
- Lettnavigerte nettsider – det må være enkelt å finne informasjon
- Rask og enkel innlogging/registrering
- Konkurransedyktige priser
- Tilbud, kampanjer og nyhetsbrev
- Konkurranser
- God markedsføring
Kontakt oss
Trenger du hjelp med å lage en nettbutikk kan vi i Din Webdesigner hjelpe deg med dette. Vi har lang erfaring med webdesign av nettsider og nettbutikker for bedrifter. Våre dyktige ansatte vil sørge for et resultat som du vil bli fornøyd med.
Ta gjerne kontakt med oss på e-post eller telefon om du ønsker et uforpliktende tilbud. Vi ser fram til å høre fra deg.