Hvordan lage egen nettside? 

Å lage din egen nettside kan virke veldig overveldende. Det er mange ting å ta hensyn til – fra hostingplan og domenenavn, til design og plattform. Med riktig tilnærming og verktøy kan du imidlertid lage nettstedet på en både enkel og økonomisk måte.  

For å gjøre det litt enklere for deg, har vi her samlet sammen noen tips. Finn ut hvordan du går frem, og hva du bør tenke på underveis! 

Først og fremst: Planlegg nettsiden og målet dens 

Før du setter i gang med å lage en nettside, bør du tenke over hva som er formålet med siden. Hva er det du ønsker å oppnå? Ønsker du å opprette en blogg, en nettbutikk eller en porteføljeside?  

Bestem hvilket innhold du vil ha på nettsiden, og hvilken funksjonalitet den skal ha. Dette vil ha stor betydning for den videre utarbeidelsen av nettsiden.  

Slik lager du din nettside  

Dersom du har behov for en nettside, finnes det flere valgmuligheter. Du kan lage nettsiden selv, da det finnes plattformer uten krav til kunnskaper om koding. Samtidig er det mange som velger å få hjelp, slik at nettsiden i størst mulig grad tilpasses ens behov og målgruppe.  

Nedenfor ser vi nærmere på en av de enkleste løsningene, der du lager nettsiden selv ved hjelp av en publikasjonsplattform. Har du behov for en spesialtilpasset nettside, er det kanskje behov for å kode den fra bunnen av. Dette er noe en webutvikler kan bistå med. 

Domenenavn og hosting (webhotell) 

Før du oppretter en nettside, bør du sikre et relevant og godt domenenavn. Du trenger sannsynligvis også et webhotell, altså en hostingtjeneste som muliggjør publikasjon av filer på internett. Plassen på et webhotell er normalt sett knyttet til domenenavnet.  

Pris for domene og webhotell kan variere, men trenger ikke å være så dyrt. Tjenestens omfang vil ha noe å si. Mange webhotell inkluderer sikkerhetsløsninger som SSL-kryptering, og gir deg også tilgang på e-postadresser. Disse løsningene kan koste noe mer enn de enkleste hostingtjenestene.  

Valg av plattform 

Det finnes mange plattformer og nettsidebyggere tilgjengelig som forenkler prosessen med å lage en nettside. Populære alternativer inkluderer WordPress, Wix, Squarespace og Shopify, som alle lar deg lage nettside ved hjelp av praktiske maler.  

Utforsk funksjonene og designmulighetene til hver plattform før du tar en beslutning. Husk at plattformene kan variere både når det kommer til pris, brukervennlighet og muligheter for utvidelser.  

Velg mal eller design 

Når du har valgt en plattform, kan du velge en mal eller begynne å designe nettsiden din fra bunnen av. Velg en mal som passer til formålet og estetikken du ønsker å oppnå. Deretter kan du tilpasse farger, skrifttyper og layout for å gi nettsiden ditt eget personlig preg.  

Mange maler er gratis, for eksempel om du velger WordPress. Du kan også betale for maler dersom du ønsker at bedriften skal skille seg litt ut i mengden. Det finnes utallige design å velge blant.  

Innhold 

Etter at du har valgt plattform og design, gjelder det å legge til innhold. Skriv engasjerende tekster, og legg til bilder eller videoer. Det er også viktig å organisere innholdet på en logisk og brukervennlig måte.   

Pass også på at innholdet er relevant, godt strukturert og lett å lese. Når du produserer innhold, er det alltid viktig å ha målgruppen i bakhodet.   

Ta gjerne hensyn til søkemotoroptimalisering (SEO), også. Dette er viktig for å oppnå synlighet i søkemotoren. Ved å publisere SEO-vennlig innhold, er det større sjanse for at målgruppen finner nettsiden din i Google.  

Tilpass og optimaliser 

Arbeidet er ikke slutt selv om du har laget en nettside og begynt å produsere innhold.  Å ha en nettside er kontinuerlig arbeid. Du må hele tiden forsøke å optimalisere og tilpasse siden din, slik at alt fungerer bra og hensiktsmessig.  

Utforsk tilleggsfunksjoner og plugins som kan forbedre brukeropplevelsen. I WordPress kan du for eksempel legge til plugins eller utvidelser som gjør siden din om til en nettbutikk. Utvidelser tilfører kort fortalt ekstra funksjonalitet til siden din.   

Sørg for øvrig for at nettsiden er responsiv, slik at den fungerer godt på både datamaskiner og mobile enheter. Lager du en nettside i WordPress, får du som regel en mobilvennlig nettside helt automatisk.   

Test og lanser 

Når du føler at du begynner å komme i mål, burde du teste nettsiden grundig før du lanserer den. Dette er for å sikre at alt fungerer som det skal. Sjekk at alle lenker fungerer, at skjemaer er korrekte og at nettsiden lastes raskt.  

Inviter gjerne venner eller kolleger til å gi tilbakemeldinger før du går live. Kanskje er det noen småting som bør endres, eller skrivefeil du ikke har oppdaget?  

Vedlikehold og oppdateringer 

Etter at nettsiden er lansert, bør du regelmessig oppdatere innholdet og sikre at alt fungerer som det skal. Oppdatering av innhold, sikkerhetsoppdateringer og SEO-arbeid er alle viktige trinn for å opprettholde nettstedets suksess over tid.  

For noen kan det være nyttig å motta hjelp til nettopp vedlikehold og oppdateringer. Kanskje du ikke har tid til å skrive SEO-tekster ukentlig? For å opprettholde sidens synlighet kan det da være nyttig å få skrivehjelp av et SEO-byrå. 

Nyttige ressurser når du skal lage din egen nettside 

Husk at det er mange nyttige ressurser tilgjengelig for deg som skal lage en nettside. Dette inkluderer online veiledninger, videoer og fora. Nøyaktig fremgangsmåte avhenger naturligvis av hvilken publikasjonsplattform du velger.  

Du kan finne trinnvise instruksjoner, inspirasjon og tips fra erfarne nettutviklere og designere. Og står du fast, kan du alltids la en webutvikler gjøre jobben for deg. 

Motta hjelp til å lage din egen nettside 

Det å lage sin egen nettside kan være en krevende prosess. Står du fast eller sliter med å planlegge siden din, finnes det imidlertid hjelp å få. Din Webdesigner har lang erfaring på området, og bistår deg fra start til slutt.  

Foruten planlegging og utarbeidelse av nettsiden, kan vi hjelpe deg med innholdsproduksjon og vedlikehold av nettstedet. Få en nettside som reflekterer bedriften din, og som når effektivt ut til målgruppen!